profil
VISI PKG
Menerajui transformasi generasi bestari melalui teknologi pendidikan
MISI PKG
Pembangunan kapasiti dan peningkatan kualiti pengurusan instruksional menerusi pembudayaan inovasi teknologi pendidikan
MOTO PKG
“Teknologi Untuk Pendidikan Bestari”
MATLAMAT PKG
Untuk meningkatkan kualiti pendidikan di sekolah-sekolah melalui peningkatan taraf profesionalisme guru-guru berdasarkan penghayatan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PKG akan merealisasikan potensi dan individualiti guru sehingga dapat melaksanakan amanah dengan baik dalam setiap peringkat dan bidang kehidupan bagi menghadapi cabaran wawasan 2020 selaras dengan Dasar Pembangunan Negara.
OBJEKTIF PKG
1. Membudayakan penggunaan ICT dalam pendidikan bagi peningkatan
kualiti pengajaran dan pembelajaran, keberkesanan pengurusan dan
pentadbiran sekolah serta kompentensi guru yang berterusan.
2. Memberi khidmat bantu kepada murid dan guru dalam penggunaan
teknologi pendidikan.
3. Mencari alternatif-alternatif baru teknologi pendidikan yang sesuai bagi
kegunaan murid dan guru.
4. Membangunkan bahan teknologi pendidikan yang berkualiti bagi
meningkatkan akses sumber ilmu kepada murid dan guru.
5. Meningkatkan kecekapan pengurusan dan kemudahan pusat sumber bagi
menyokong peningkata kualiti pengajaran dan pembelajaran.
FUNGSI PKG
1. Merancang, memantau, dan mengurus keperluan dasar teknologi
pendidikan
2. Merancang dan menyelaras hala tuju inisiatif ICT pendidikan dan
menyediakan sokongan perkhidmatan ICT;
3. Merancang, memantau, menyelaras dan menilai keberkesanan
pelaksanaan Sekolah Bestari dan pembestarian sekolah;
4. Merancang, merancangkan dan menerbitkan bahan pengajaran dan
pembelajaran dalam pelbagai media;
5. Merancang, menyelaras, menilai dan memantau pengurusan dan
pembangunan pusat sumber sekolah dan pembudayaan literasi
maklumat;
6. Menyebarkan bahan pengurusan pendidikan serta pengajaran serta
pengajaran dan pembelajaran yang diterbitkan melalui pelbagai medium
elektronik dan media cetak;
7. Memantau dan menilai penggunaan teknologi dalam pengajaran,
pembelajaran dan pengurusan sekolah;
8. Menyediakan khidmat kepakaran dan nasihat bagi mempertingkatkan
inovasi dan kreativiti teknologi pendidikan di sekolah.
Menerajui transformasi generasi bestari melalui teknologi pendidikan
MISI PKG
Pembangunan kapasiti dan peningkatan kualiti pengurusan instruksional menerusi pembudayaan inovasi teknologi pendidikan
MOTO PKG
“Teknologi Untuk Pendidikan Bestari”
MATLAMAT PKG
Untuk meningkatkan kualiti pendidikan di sekolah-sekolah melalui peningkatan taraf profesionalisme guru-guru berdasarkan penghayatan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PKG akan merealisasikan potensi dan individualiti guru sehingga dapat melaksanakan amanah dengan baik dalam setiap peringkat dan bidang kehidupan bagi menghadapi cabaran wawasan 2020 selaras dengan Dasar Pembangunan Negara.
OBJEKTIF PKG
1. Membudayakan penggunaan ICT dalam pendidikan bagi peningkatan
kualiti pengajaran dan pembelajaran, keberkesanan pengurusan dan
pentadbiran sekolah serta kompentensi guru yang berterusan.
2. Memberi khidmat bantu kepada murid dan guru dalam penggunaan
teknologi pendidikan.
3. Mencari alternatif-alternatif baru teknologi pendidikan yang sesuai bagi
kegunaan murid dan guru.
4. Membangunkan bahan teknologi pendidikan yang berkualiti bagi
meningkatkan akses sumber ilmu kepada murid dan guru.
5. Meningkatkan kecekapan pengurusan dan kemudahan pusat sumber bagi
menyokong peningkata kualiti pengajaran dan pembelajaran.
FUNGSI PKG
1. Merancang, memantau, dan mengurus keperluan dasar teknologi
pendidikan
2. Merancang dan menyelaras hala tuju inisiatif ICT pendidikan dan
menyediakan sokongan perkhidmatan ICT;
3. Merancang, memantau, menyelaras dan menilai keberkesanan
pelaksanaan Sekolah Bestari dan pembestarian sekolah;
4. Merancang, merancangkan dan menerbitkan bahan pengajaran dan
pembelajaran dalam pelbagai media;
5. Merancang, menyelaras, menilai dan memantau pengurusan dan
pembangunan pusat sumber sekolah dan pembudayaan literasi
maklumat;
6. Menyebarkan bahan pengurusan pendidikan serta pengajaran serta
pengajaran dan pembelajaran yang diterbitkan melalui pelbagai medium
elektronik dan media cetak;
7. Memantau dan menilai penggunaan teknologi dalam pengajaran,
pembelajaran dan pengurusan sekolah;
8. Menyediakan khidmat kepakaran dan nasihat bagi mempertingkatkan
inovasi dan kreativiti teknologi pendidikan di sekolah.